سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رتبه نخست موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در تجاری‍سازی یافتههای

به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه، خشنود علیزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقاتی رتبه نخست کشور را کسب کرده است.

 

وی گفت‌: این موسسه در بین موسسات و پژوهشگا‌های تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی در یکسال اخیر رتبه نخست را از لحاظ انعقاد قراردادهای انتقال فناوری به بخش خصوصی کسب کرده است.

استخر ذخیره ی کشاورزی

علیزاده افزود‌: با هدف تکثیر بذر ارقام جدید، این موسسه تاکنون‌ 67 قرارداد واگذاری دانش فنی تولید بذر با بخش خصوصی امضا کرده است.

 

وی اضافه کرد‌: سالانه در قالب این قرارداد‌ها بالغ بر 15 هزار تن بذر ارقام جدید این موسسه شامل گندم‌، نخود‌، جو‌، عدس و دانه‌های روغنی توسط بخش خصوصی تولید می‌شود. 

 

علیزاده متذکر شد: واگذاری ارقام این موسسه به بخش خصوصی با هدف تسریع در تکثیر و تولید بذر و توسعه کشت ارقام جدید تحقیقاتی انجام شده است. 

 

به گفته رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور‌، این موسسه با وجود خشکسالی در سال زراعی گذشته بیش از 6 هزار تن هسته‌های اولیه بذر تولید کرده است.

 

علیزاده ادامه داد: سالانه در کشور حدود 6 میلیون هکتار از زمین‌های دیم زیرکشت گندم، نخود‌، جو و دانه‌های روغنی‌ می‌رود که طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی درصد نفوذ بذر رسمی ارقام معرفی شده توسط موسسه دیم در حدود 70 درصد است. 

 

در وزارت جهاد کشاورزی 21 موسسه و مرکز تحقیقاتی ملی در زمینه‌های مختلف کشاورزی فعالیت دارند.

 

انتهای پیام/60007/س

 

منبع فارس نیوز