سفارش تبلیغ
صبا ویژن

«گایکان» قطب پرورش گیاهان زینتی/تولید سالانه 4 میلیون بوته گل رُ

به گزارش خبرنگار مهر، امروز سه شنبه جشنواره گل و گیاهان زینتی و دارویی در روستای «گایکان» شهرستان الیگودرز و با حضور سید عماد شاهرخی رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، امام جمعه و فرماندار شهرستان الیگودرز، مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی در امور بانوان، شهردار و اعضای شورای شهر الیگودرز و چمن سلطان برگزار شد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این جشنواره گفت: شهرستان الیگودرز طبق آخرین سرشماری با جمعیتی حدود 80 هزار نفر بعد از خرم آباد، بروجرد، دورود و کوهدشت پنجمین شهر پرجمعیت لرستان است.

 

سید عماد شاهرخی با بیان اینکه شهرستان الیگودرز دارای 61 هزار هکتار اراضی دیم و آبی است، تصریح کرد: سطح زیر کشت باغات و گیاهان دارویی این شهرستان بالغ بر 3762 هکتار است.

 

وی با اشاره به اینکه روستای گایکان دارای 264 خانوار و جمعیت حدود 900 نفر است، افزود: در روستای گایکان انواع گل رز ایرانی و هلندی، انواع درختچه‌های زینتی، گل‌های رونده و گیاهان دارویی شامل نهال گل محمدی، اسطوخودوس، رزماری، به لیمو و مریم گلی و همچنین تولید بذر و نشای حدود 20 گونه گل فصلی پرورش می‌یابد.

لایه استخر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه تولید سالانه یک تن بذر انواع گل‌های فصلی، تولید حدود 4 میلیون بوته گل رز، 2 میلیون بوته نهال گل محمدی و سایر گیاهان دارویی، یک میلیون درختچه زینتی شامل زرشک و انواع یاس، تعداد 200 گلخانه نیمه صنعتی و سنتی از جمله استعدادهای این روستا است؛ یادآور شد: تعداد نیروهای فعال در این گلخانه‌ها 600 نفر به صورت دائم است که در زمان پیک کاری مثل زمان قلمه زنی و گلدان گیری 300 نفر از حاشیه شهر الیگودرز جهت کار به این روستا مراجعه می‌کنند.

 

شاهرخی خاطرنشان کرد: این روستا در زمینه پرورش و تکثیر گل و گیاهان زینتی پیشرو بوده و دارای بزرگترین و پر تعداد ترین گلخانه در سطح استان و قطب پرورش و صادرات گل‌های زینتی به ویژه انواع گل رز است.

 

کد خبر 5503716

 منبع مهرنیوز