سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مبارزه با علفهای هرز در 480 هزار هکتار مزارع گندم وجو کرمانشاه

افشین صفوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از عوامل خسارت‌زای مهم در مزارع گندم و جو وجود علف‌های هرز است که می‌تواند حداقل 30 تا 35 درصد کاهش عملکرد در محصولات کشاورزی را به همراه داشته باشد.

استخر ژئوممبران

وی افزود: مبارزه با علف‌های هرز در مناطق گرمسیر استان کرمانشاه شامل شهرستان‌های قصرشیرین، گیلانغرب، سرپل‌ذهاب و همچنین بخشی از مناطق گرمسیری ثلاث باباجانی به دلیل تأخیر در کاهش بارندگی اول فصل که تأثیر بسزایی در روند رشد محصولات کشاورزی دارد از اول بهمن ماه آغاز شد که در حالت نرمال باید بین 40 تا 45 روز ادامه داشته باشد اما به دلیل بارندگی‌های اخیر و شسته شدن سم‌پاشی‌های انجام شده این طرح با تأخیر در اواخر اسفند به پایان می‌رسد چرا که دمای مورد نیاز برای انجام این کار هفت تا هشت درجه سانتیگراد باشد.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: از ابتدای بهمن ماه با شروع طرح مبارزه با علف‌های هرز در مناطق گرمسیری تا کنون در 30 هزار هکتار زمین کشاورزی این طرح اجرایی و سمپاشی کامل انجام شده است.

 

صفوی با اشاره به بازه زمانی اجرای این طرح در مناطق معتدل، بیان کرد: در حال حاضر به دلیل تأخیر در بارندگی‌های تأثیرگذار ابتدای فصل حدود 88 درصد مزارع دیمی و آبی در ابتدای مرحله پنجه‌زنی قرار دارد که به همین دلیل اجرای طرح مبارزه با علف‌های هرز در مناطق معتدل استان کرمانشاه با اندکی تأخیر از اواخر اسفند ماه آغاز می‌شود و در صورت شرایط جوی مساعد این طرح اواخر فروردین ماه به پایان می‌رسد.

عایق استخر

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه برای اجرای طرح مبارزه با علف‌های هرز در تهیه سموم کشاورزی کمبودی نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: سم مورد نیاز به همراه تنوع در انواع سموم برای عملیات سم‌پاشی در استان کرمانشاه به اندازه کافی موجود است و از کشاورزان تقاضا داریم برای سم‌پاشی مزارع خود هر سال از یک نوع جدید سم استفاده کنند چرا که استمرار بر استفاده یک نوع سم باعث مقاومت علف‌های هرز خواهد شد.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تاکید کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود که با استفاده از نظر کارشناسان نوع سم مصرفی خود را انتخاب و برای تهیه سم مورد نیاز حتماً به سم فروشی‌های معتبر مراجعه کنند.

لایه استخر

صفوی ادامه داد: در حاضر تنها مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم و جو صورت گرفته اما با شروع طرح مبارزه با علف‌های هرز در مناطق معتدل زمین‌های زیر کشت بهاره مانند ذرت، نخود نیز مبارزه با علف‌های هرز را آغاز می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه جز 2 استان اول کشور برای مبارزه با علف‌های هرز قرار دارد، گفت: در سال جاری 397 هزار هکتار زمین زیر کشت گندم موجود است که 98 هزار هکتار آبی و 99 هزار هکتار آن به صورت دیم آبیاری می‌شوند و 162 هزار هکتار زمین زیر کشت جو نیز در استان زیر کشت قرار دارد که در مجموع 560 هزار هکتار زمین زیر کشت گندم و جو وجود دارد که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده 480 هزار هکتار مبارزه با علف هرز را خواهد داشت.

 

کد خبر 5437308

 

منبع مهرنیوز