سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اجرای کشت قراردادی گندم/صادرات نارنگی رونق می گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، سید جواد ساداتی نژاد عصر پنجشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان از مازندران به عنوان دژ محکم در تأمین غذا و امنیت غذایی ذکر کرد و افزود: به رغم همه تلاش‌ها و خدماتی که صورت گرفته هنوز با توان استان در حوزه غذا و تولید صورت فاصله داریم از این رو باید برای افزایش تولید ثروت و اشتغال در استان تلاش کنیم.

 

وی با بیان اینکه طی یکسال گذشته چند اتفاق از جمله امنیت غذایی رخ داد، افزود: پایداری غذا برای مردم ضرورت و دغدغه به شمار می‌رود و با نگاه قرارگاهی و تفکر جهادی در حال فعالیت هستیم و قرارگاه امنیت غذایی تشکیل و راه اندازی شد که کار آن موفق بوده است.

ورق پلاستیکی

وی با عنوان اینکه از شروع دولت نقصانی در حوزه تأمین غذا در کشور نداشتیم، گفت: هرچند جنگ اوکران یک چالش به دنیا کرد و بسیاری از کشورها دچار سهمیه بندی و صف شدند ولی ما در کشور به دلیل فراوانی دچار هیچ مشکلی نشدیم.

 

ساداتی نژاد نداشتن سند را از جمله مشکلات اراضی کشاورزی ذکر کرد و گفت: طی یکسال اخیر میزان سند اراضی کشور از چهار درصد به 10 درصد رسیده است و این درحالی که طبق قانون از سال 94 تا 99 تمامی اراضی کشاورزی دارای سند می‌شد

 

وزیر جهاد کشاورزی با اظهار اینکه برنامه ما این است که تاپایان دولت سیزدهم تمامی اراضی کشاورزی دارای سند شوند، افزود: در مرحله و سال اول شش درصد اراضی دارای سند شدند و این طرح دارای دو مرحله رفع تداخل و سند دار شدن است و تا پایان سال جاری تمامی مداخلات رفع می‌شود.

 

ساداتی نژاد زنجیره ارزش صنایع تبدیلی را بسیار مهم برشمرد و مازندران را در این حوزه ضعیف دانست و گفت: کشاورز ما زحمت می‌کشد ولی خام فروش است وثروت اندوخته نمی‌شود و با مذاکرات و فاینانس باید این زنجیره ارزش و صنایع تبدیلی را در استان‌ها مستقر کنیم.

 

وی با اشاره به راه اندازی رصدخانه کشاورزی ایران، تهیه آمار و اطلاعات مربوط به بخش کشاورزی را از جمله اهداف دانست و گفت: تا پایان دولت این طرح تکمیل و اجرا می‌شود تا به عنوان میراث از دولت به جا ماند.

 

وی به قیمت تضمینی خرید گندم از سوی دولت اشاره واضافه کرد: کشاورز ما سال قبل 60 میلیون تومان درآمد داشت که این میزان امسال به 160 میلیون تومان ارتقا یافت و کشت قراردادی برای همه گندمکاران در سال جاری اجرا می‌شود زیرا تست و آزمایش آن سال قبل موفقیت آمیز بود.

 

وزیر جهاد کشاورزی با اظهار اینکه امیدواریم سال آینده در گندم نان به خودکفایی برسیم، گفت: در دولت کنونی مسئولیت بازار به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد و فرماندهی کل سفره مردم به ما سپرده شد.

 

وی با اشاره به مشکلات نارنگی در مازندران از زمینه سازی برای صادرات آن برای روسیه خبر داد و گفت: با کاهش 50 درصدی تعرفه صادرات این محصول رونق می‌گیرد.

 

کد خبر 5613418

 

 منبع مهرنیوز