سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اغلب شهرستانها درگیر کانونهای بحرانی فرسایش بادی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن فنودی اظهار کرد: هم اکنون 49 هکتار درگیر کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و تبعات ناشی از آن هستند.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: البته فرسایش بادی سطح بیشتری از عرصه‌های بیابانی استان را تحت تأثیر قرار داده است که رقم آن به 2 میلیون و 470 هزار هکتار می‌رسد و سطح یک میلیون و 255 هزار و 749 هکتاری کانون‌های بحرانی در حقیقت همان بخش آسیب زا و خسارت آفرین کانون‌های ای استان است.

 

وی افزود: طبق آخرین بازنگری انجام شده در شناسایی کانون‌های بحرانی فرسایش بادی، این کانون‌ها در سطح 22 شهرستان بیابانی واقع است و افزایش تعداد شهرستان‌های دارای کانون فرسایش عمدتاً به دلیل منفک شدن بعضی شهرستان‌ها از شهرستان‌های بزرگ‌تر است اما نکته مهم سرعت رشد و توسعه این کانون‌ها است.

بام سبز

فنودی در خصوص میزان و سرعت رشد سالانه کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان ادامه داد: بر اساس شناسایی کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در سال 1389 سطح کانون‌های استان 567 هزار هکتار در 15 شهرستان بوده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی بیان کرد: عوامل مؤثر بر ایجاد و افزایش کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در 2 گروه عوامل طبیعی مانند خشکسالی‌ها، گرمایش کره زمین، تغییرات اقلیمی و عوامل انسانی شامل رشد جمعیت انسانی و به تبع آن افزایش دام در مراتع، تخریب اراضی ملی با عناوین واگذاری‌های متعدد برای بخش صنعت، کشاورزی و بهره برداری بی رویه معادن قابل تقسیم بندی است.

 

وی تصریح کرد: کانون‌های زیر تأثیر فرسایش بادی شامل سه بخش مناطق بحرانی (مناطق مولد ریزگرد و غبار)، مناطق انتقال و مناطق میزبان غبار و ریزگرد است بنابراین مناطق بحرانی و مدیریت آنها به منظور جلوگیری از تولید غبار و گرد از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار است.

 

کد خبر 5610161

 

منبع مهرنیوز