سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تولید 125 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور/ خرید تضمینی 7

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، شاهپور اعلایی مقدم در آئین شکرگزاری برداشت محصولات کشاورزی و شروع سال زراعی جدید که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در بخش کشاورزی بایستی بین تولید کنندگان، مروجین، کشاورزان، عشایر و... فرهنگ سازی کنیم که چه میزان بایستی آب مصرف تا بهترین محصولات کشاورزی تولید شود.

 

وی اظهار داشت: در شرایطی که کشور از نظر منابع آبی با مشکلاتی روبروست کشاورزان سنگ تمام گذاشته و این آئین شکر گزاری که ایده بسیار خوب مهندس افلاطونی رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین است بسیار به جاست.

 

اعلایی مقدم افزود: امسال با شرایط کم آبی و اقلیم کشور 125 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی توسط 4 میلیون و 200 هزار بهره بردار در کشور تولید شده است.

 

استخر ذخیره آب باران

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی بخش پرخطر است و کسی که به کشاورزی روی می آورد معامله با خدا و اقلیم انجام می دهد، گفت: کشاورزی برخلاف صنعت است، در صنعت تمام مولفه ها در دست انسان است ولی در کشاورزی اینگونه نیست به همین دلیل کشاورزی در ایران پرریسک و با مخاطرات غیرمترقبه و طبیعی روبروست.

 

اعلایی مقدم اضافه کرد: در ایران بارش کمتر از 500 میلی متر است و سرزمینی که پهنه های تولیدی آن کمتر از 500 میلی متر باشد سرزمین خشک محسوب می شود و خطر ریسک در آن بالاست و بایستی با آخرین انتقال یافته های تحقیقاتی کشاورزی کرد.

 

وی ادامه داد: طی 50 سال گذشته اقلیم ما دستخوش تغییرات مختلفی شده و بایستی بهره برداران، تولید کنندگان، محققین و کارشناسان در برنامه ریزی خود برای کشت برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.

 

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به استاندارد جهانی در تولید محصولات کشاورزی بایستی از یک سری الگوها پیروی کنیم اظهار کرد: ریشه تولید حبوبات، غلات و گندم از گذشتگان دور تاکنون در ایران بوده و بایستی الگوها را رعایت کنیم تا بتوانیم به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.

 

اعلایی مقدم با بیان اینکه بایستی بهره وری از عوامل تولید به نفع کشاورز باشد اظهار داشت: کشاورزی وقتی به پایداری تولید می تواند منجر شود که سود اقتصادی داشته باشد و کشاورز وقتی منفعتی اقتصادی نداشته باشد از عوامل تولید به خوبی نمی تواند استفاده کند بنابراین این امر منجر به اینکه مهاجرت می شود.

 

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در ادامه با بیان اینکه یکی از ویژگی های کشور ایران طرح استمرار کشت است گفت: اقلیم ایران به گونه ای است که یک محصول کشاورزی برداشت و در نقطه ای دیگر از کشور همان محصول تولید می شود بنابراین بایستی از این پتانسیل بخوبی بهره برد.

 

وی بر لزوم اهمیت اجرای طرح الگوی کشت تاکید کرد و گفت: الگوی کشت الزاماتی دارد و بایستی جذابیت، قابلیت و ایجاد انگیزه در بین کشاورزان داشته باشد همچنین کشاورزی قراردادی نیز در کنار الگوی کشت بایستی مد نظر قرار گیرد.

 

اعلایی مقدم تاکید کرد: بالا بردن بهره وری اقتصاد کشاورزی از طریق الگوی کشت میسر می شود تا بتوان راندمان مصرف آب را بهبود بخشید.

 

وی با تاکید بر حمایت از کشاورزان بصورت تسهیلات بانکی ، سم ، بذر ، کود و... و همچنین تصمیمات شورای قیمت گذاری در بخش کشاورزی در سال جاری گفت: سال گذشته میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان 4 میلیون تن و میزان سن زدگی غلات 38 هزار تن بود که امسال 7 میلیون و 400 هزار تن گندم بصورت تضمینی توسط دولت از کشاورزان خریداری که میزان سن زدگی 7 هزار تن بوده و این میزان خرید اهتمام کشاورزان را می رساند.

 

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: استان قزوین پتانسیل مستعد و اقلیم مناسبی برای انتقال کشت های سبزی و صیفی به گلخانه ها را دارد و در حال حاضر 80 هکتار گلخانه در استان فعال است که بنابراین بایستی افزایش سطح زیرکشت گلخانه ها در استان برنامه ریزی شود.

 

اعلایی مقدم خاطر نشان کرد: فعالیت صنایع تبدیلی، فرآوری، بسته بندی و صادرات در بخش صنایع تبدیلی در استان قزوین بایستی بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا در زمینه صادرات محصولات کشاورزی بتوان تحول خوبی در استان ایجاد کرد.

 

انتهای پیام/

 

منبع فارس نیوز