سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روایت کشاورزی که با یکپارچه سازی زمینها مانع مهاجرت روستاییان شد

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفر بیرانوند، ابراهیم کرمی پور کشاورز نمونه لرستانی 68 سال سن دارد و از زمانی که خود را شناخته با روستا و زمین کشاورزی  ارتباطی تنگاتنگ داشته است، او می‌گوید: پدرم از سال 1330 در این روستا ساکن شده و کشاورزی را از همان زمان شروع کرده است.

 

او معتقد است: اگر کشاورزی توسعه پیدا کند و معضلات پیش روی این بخش  برداشته شود نه تنها شاهد رونق کشاورزی خواهیم بود بلکه شاهد ماندگاری روستاییان و حتی مهاجرت بالعکس از شهرها به روستاها هم خواهیم بود.

ساخت استخر کشاورزی

 

پیامدهای منفی خرد بودن اراضی کشاورزی

 

این کشاورز نمونه که به کشاورزی علاقه زیادی دارد، می‌گوید: با توجه  به اینکه یکی از چالش‌های پیش روی توسعه کشاورزی به ویژه در مناطق روستایی خرد بودن اراضی کشاورزی است بنابراین تجمیع و یکپارچه سازی اراضی بسیار مهم است به همین دلیل و به واسطه آشنایی با یکی از کارشناسان جهاد کشاورزی یکپارچه سازی اراضی را دنبال کردم.

 

کرمی پور بیان می‌کند: در خرد بودن اراضی کشاورزی ما با مواردی چون تضعیف نیروی کار، عدم استفاده بهینه از تکنولوژی و عدم سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی مانند سدها، شبکه‌های آبرسانی، تسطیح زمین و احداث جاده بین مزارع مواجه هستیم.

 

او می‌افزاید: از طرفی خرد بودن اراضی کشاورزی هزینه‌های تولید را افزایش و درآمد کشاورزان را کاهش می‌دهد که این خود در نهایت مهاجرت روستاییان را  به دنبال دارد، نکته دیگر اینکه روند گذار کشاورزی از سنتی به صنعتی کاهش پیدا می کند.

 

این کشاورز نمونه به مزایای یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی هم اشاره می‌کند و می‌گوبد: با یکپارچه سازی اراضی شاهد افزایش سطح زیرکشت، مکانیزه شدن کشاورزی، افزایش عملکرد  و درآمد کشاورزان خواهیم بود، با تحقق این موضوع بدون شک مهاجرت روستاییان به شهرها کاهش پیدا می‌کند.

 

متقاعد کردن اهالی روستا سخت و زمان بر بود

 

کرمی‌پور از چگونگی تجمیع اراضی کشاورزی در روستای محل سکونت خود می‌گوید: سال 85 و به واسطه آشنایی با کارشناسان مرکز خدمات کشاورزی به فکر یکپارچه سازی  و تسطیح زمین‌های کشاورزی افتادیم، کار سخت و زمان بری بود زیرا در ابتدا حتی بسیاری از اقوام و خانواده خودم هم تمایلی به یکپارچه سازی نداشتند اما با ساعت‌ها صحبت بالاخره اهالی روستا متقاعد شدند که این کار برای خودشان خوب است.

 

بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان  موفق شدیم یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی روستا که حدود 226 هکتار بود را انجام دهیم، بارها مسیر بروجرد – خرم‌آباد را طی کردم تا بالاخره به نتیجه مد نظر دست پیدا کردیم، صبر و طاقت می‌خواهد انجام چنین کارهایی زیرا فقط خودت تنها نیستی بلکه با آدم‌های زیادی که هر کدام برای خودشان تفکری دارند مواجه هستی، ما در یکپارچه سازی قطعه زیر هزار دو متر نداشتیم یعنی پس از اتمام اراضی کشاورزی دو هزار متر یا بیشتر بودند، خود من دو قطعه هفت هکتاری دارم.

 

او می‌گوید: زمانی که اراضی کشاورزی ما خرد بود عملکرد چندانی نداشتیم، فعالیت کاموا و تراکتور همواره با چالش مواجه بود و مهمتر از همه به دلیل نبود مرز شاهد درگیری‌هایی بین صاحبان مزارع بودیم، اما با یکپارچه سازی اراضی درگیری و نزاع‌هایی حاصل از کشاورزی به شدت کاهش پیدا کرده است از طرفی کیفیت و میزان برداشت محصولات در روستا به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

 

به گفته این کشاورز نمونه بروجردی شرایط کشاورزی از زمانی که یکپارچه سازی اراضی انجام شده نسبت به قبل از آن تفاوتی محسوس کرده است به همین دلیل بهتر است کشاورزان استان  این موضوع را مد نظر قرار دهند که بدون شک منفعت آن شامل حال خود کشاورزان می‌شود.

 

آبیاری غرقابی محصول را از بین می‌برد

 

کرمی پور در ادامه به آبیاری قطره‌ی مزارع در روستا نیز اشاره می‌کند و می‌گوید:  از سال 98 نیز پیگیر آبیاری قطره‌ی مزارع در روستا بودم که تا حدود زیادی کار را پیش بردم زیرا متوجه شدیم که آبیاری غرقابی نه تنها مزیتی ندارد بلکه در مواردی باعث افزایش ضایعات محصولات هم می‌شود.

 

وی ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه سال گذشته یک چهارم از محصول چغندرم به دلیل آبیاری قطره‌ی از بین رفت ، اما در آبیاری قطره‌ی نه تنها این اتفاق نمی‌افتد بلکه شاهد بهره‌وری مناسب از آب هم هستیم آن هم در شرایطی که ما بحران کم آبی مواجه هستیم.

 

ین کشاورز نمونه بروجردی در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه کشت عمده اهالی روستا گندم،جو، یونجه، و چغندر است، می‌افزاید: توصیه من به کشاورزان این است برای افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های تولید به مواردی همچون یکپارچه سازی  و تسطیح اراضی کشاورزی و آبیاری قطره‌ی توجه کنند.

 

انتهای پیام/م

 

منبع فارس نیوز