سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارقام کشاورزی در چهارمحال و بختیاری اصلاح میشود/ استفاده از ارقا

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، محسن مهدوی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برخی محصولات کشاورزی استراتژیک هستند و برای مصرف انسانی و یا به عنوان علوفه کاشت آن‌ها واجب است، گفت: کاشت اینگونه محصولات را نمی‌توان حذف کرد و تنها کاری که می‌شود کرد این است که ارقام محصولات را به ارقام کم‌آ‌ب‌بر تغییر دهیم.

 

مدیر زراعت جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: گندم و جو 2 محصول استراتژیک و نیاز انسان و دام هستند لذا از چرخه کشت حذف نمی‌شوند اما می‌توان ارقام زودرس و کم‌‍آب‌برتری را جایگزین کرد.

 

سُربُن جایگزین ذرت

شرکت های تولید کننده ورق ژئوممبران

وی با اشاره به اینکه این عمل سبب صرفه‌جویی زیادی در مصرف آب می‌شود، ادامه داد: همچنین به جای ذرت، سربن محصول علوفه‌ای که با ذرت برابری می‌کند اما کم‌آب‌برتر است کشت می‌شود.

 

مهدوی اظهار داشت: تا کنون رقم 704 ذرت در استان کشت می‌شد که این کشت اکنون 40 الی50 درصد کمتر شده و سعی داریم رقم 500 یا 600 ذرت را جایگزین کنیم که کم‌آب‌برتر است.

 

اسپرس جایگزین یونجه و شبدر

 

وی بیان کرد: سطح زیر کشت یونجه و شبدر با کاشت اسپرس جایگزین شده چون نسبت به یونجه و شبدر مصرف آب کمتری دارد.

 

مشوقی برای حذف کشت برنج وجود ندارد

 

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان با بیان اینکه کشت برنج متوقف نمی‌شود، افزود: مشوقی برای توقف کشت برنج وجود ندارد و درآمد هیچ محصولی به اندازه برنج نیست لذا کشاورزان برنج‌کار راضی به تغییر نوع کشت خود نمی‌شوند.

 

مهدوی با اشاره به اینکه بیشترین محصول آب‌بر استان برنج است، گفت: این محصول بیشتر در لردگان و خانمیرزا کشت می‌شود که اگر طرح‌های انتقال آب افتتاح شود روی تولیدات تاثیر بسزایی دارد.

 

وی با بیان اینکه تقویت کشت‌های گلخانه‌ای در این شرایط کم‌آبی بهترین حرکت است، ادامه داد: فلفل دلمه و گل رز شاخ بریده عمده محصولاتی هستند که در گلخانه‌های استان پرورش داده می‌شوند.

 

افزایش مواد آلی خاک تنها توصیه به کشاورزان است

 

مهدوی در پایان گفت: تنها توصیه به کشاورزان این است که از طریق کشت حفاظتی مقدار ماده آلی خاک را بالا ببرند زیرا نقش مهمی در حفظ آب در خاک، گرم بودن خاک، نفوذپذیری خاک، حفظ موادغنی و... دارد.

 

وی افزود: در قدیم یک روشی بوده که ساقه گندم باقی مانده از کاشت را آتش می‌زدند که بزرگترین خیانت به خاک و زمین بود که اگر چنین روشی دیده شود به دادگاه معرفی می‌شود امروز نیز چرای دام در زمین‌های کشاورزی رواج دارد که باعث کوبیده شدن خاک توسط سم گوسفندان و پخش شدن علف هرز در مزرعه می‌شود.

 

انتهای پیام/68036

 

منبع فارس نیوز