سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اجرای بیش از 39 هزار هکتار آبیاری نوین در اراضی کشاورزی سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حسین شاهینی، مدیر آب‌ و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: تا پایان سال 99 بالغ‌بر 36 هزار هکتار سیستم آبیاری نوین در این استان اجرا شد.

پوشش استخر کشاورزی

وی اضافه کرد: در یک سال گذشته بیش از سه هزار هکتار دیگر آبیاری نوین در استان سمنان اجرایی شد و در حال حاضر سطح اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی این استان به بیش از 39 هزار هکتار رسیده است.

 

مدیر آب‌ و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه عمده اراضی کشاورزی و باغی استان سمنان در شهرستان‌های شاهرود و میامی و دامغان است، خاطرنشان کرد: عمده طرح‌ها و پروژه‌های آبیاری نوین در این شهرها و مناطق اجرا شده است.

 

شاهینی با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرا و توسعه سیستم‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان سمنان گفت: هدف‌گذاری برای اجرای چهار هزار هکتار دیگر انجام شده است و در صورت رفع مشکل پمپاژ ثانویه از سوی شرکت آب منطقه‌ای این هدف محقق می‌شود.

 

وی افزود: آبیاری تحت‌فشار روش نوینی از آبیاری است که در آن آب تحت‌فشار وارد مجاری بسته (لوله‌های اصلی و فرعی) شده و از روزنه‌هایی که به آن‌ها قطره‌چکان، آب‌پاش یا نازل می‌گویند، به‌صورت قطره یا ذرات ریز خارج می‌شود و بدین طریق از تلفات آب در فاز توزیع آب در داخل مزرعه جلوگیری و آب به‌اندازه نیاز واقعی در دسترس گیاه قرار می‌گیرد.

 

مدیر آب‌ و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری با سرعت و به‌ طور جدی در استان سمنان در حال اجرا است.

 

شاهینی تصریح کرد: به‌طورکلی از انواع سامانه‌های نوین آبیاری که در استان سمنان بیشتر اجرا می‌شود، می‌توان به آبیاری تحت‌فشار (بارانی و قطره‌ای) و کم‌فشار اشاره کرد که اجرای هریک از این روش‌ها در مزرعه باعث افزایش راندمان آبیاری می‌شود؛ به‌طور مثال در آبیاری قطره‌ای افزایش راندمان آبیاری تا بیش از 90 درصد و در آبیاری بارانی تا بیش از 70 درصد را شاهد هستیم.

 

انتهای پیام/2568/س/

 

منبع فارس نیوز