آینده کشاورزی بردسکن در خطر است

به گزارش خبرگزاری فارس از بردسکن، حجت‌الاسلام علی اصغر امینی امام‌جمعه بردسکن اظهار کرد: بخش کشاورزی از اصلی‌ترین بخش‌ها جهت ایجاد اشتغال و درآمد در این شهرستان به شمار می‌آید و بیش از 95 درصد مردم به طور مستقیم و غیرمستقیم به فعالیت‌های کشاورزی و دامداری اشتغال دارند.

 

وی افزود: شهرستان بردسکن با دارا بودن 570 منبع آبی، 30 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی،380 هزار هکتار مرتع و واحدهای دامی، یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی و دامپروری استان خراسان رضوی به شمار می‌آید. با وجود اهمیت زیاد این بخش متأسفانه تاکنون حق بخش کشاورزی شهرستان بردسکن آن چنان که باید ادا نشده و تخصیص اعتبارات ویژه این بخش بسیار اندک است.

 

حجت‌الاسلام امینی خاطرنشان کرد: هنوز آثار مخرب خشکسالی‌های گذشته برطرف نشده که در سال جاری خشکسالی مجدداً سایه شوم خود را بر سر کشاورزان، دامپروران و باغداران این شهرستان گسترانید و خسارات جبران ناپذیری را بر پیکره کشاورزی و دامپروری شهرستان وارد کرده است.

 

وی از بالا بودن قیمت علوفه در مقایسه با قیمت تولیدات دامی، کمبود نقدینگی، سررسید وام‌ها و جریمه دیرکرد آن‌ها، کمبود آب شرب دام در محل های دامداری و خشک شدن چشمه‌ها و چاه‌ها به عنوان مشکلات دامداران شهرستان بردسکن یاد کرد و گفت: تامین و توزیع نهاده‌های دامی، قصه پرغصه دامداران و مرغداران برای تامین خوراک دام است و خشکسالی و گرانی علوفه هر دو دامداران سنتی و صنعتی را تحت فشار قرارداده است.

عایق استخر خاکی

حجت‌الاسلام امینی یکی دیگر از مشکلات حوزه کشاورزی را خاموشی چاه موتور‌های کشاورزی عنوان کرد و افزود: با توجه به آب و هوا و خشکسالی‌های متوالی شهرستان، این مسئله نیازمند بازنگری و مساعدت بیشتر آب منطقه‌ای استان به حوزه کشاورزی است . اگر آب منطقه ای ساعات کارکرد چاه های کشاورزی را افزایش ندهد، کشاورزی منطقه نابود خواهد شد. زیرا طرح کاهش ساعات کار چاه موتورهای کشاورزی بدون هیچ گونه برنامه‌ریزی اجرا شده است.

 

انتهای پیام/ 70079/ی

 

منبع فارس نیوز