سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افتتاح 29 طرح کشاورزی در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، غلامحسین تقوی ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه از 21 تا 27 خردادماه هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده است اظهار کرد: 29 طرح کشاورزی با 172 فرصت اشتغال مستقیم و 500 اشتغال غیرمستقیم در این هفته به بهره‌برداری می‌رسد.

 

وی گفت: 14 طرح در حوزه تولیدات گیاهی با 63 اشتغال،  6 طرح در بخش تولیدات دامی با 24 اشتغال، 4 طرح در بخش شیلات با 12 اشتغال و 5 طرح در حوزه صنایع تبدیلی با 73 اشتغال مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

نیروگاه سیکل ترکیبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان برآورد سرمایه‌گذاری این طرح‌ها را یک‌هزار و 20 میلیارد ریال دانست و ادامه داد: در حال حاضر در استان بالغ بر 5 میلیون تن محصول کشاورزی توسط 116 هزار بهره‌ور تولید می‌شود.

 

وی با تأکید بر اینکه امنیت غذایی اولویت کار سازمان جهاد کشاورزی است یادآور شد: متاسفانه یکی از مواردی که امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد ضایعات در این حوزه است که به ازای هر نفر حدود 70 کیلوگرم تولید می‌شود.

 

تقوی به لزوم فرهنگ‌سازی کاهش ضایعات مواد غذایی اشاره کرد و متذکر شد: در بخش کشاورزی از زمان برداشت تا مصرف محصول، ضایعات وجود دارد اما بکارگیری اقداماتی چون احداث سردخانه‌ها و کنترل و نظارت در بخش تولید، ضایعات را به حداقل رسانده است.

 

وی قاچاق مستقیم و غیرمستقیم محصولات کشاورزی را مخاطره دیگر امنیت غذایی دانست و ادامه داد: با مردمی‌سازی نظام یارانه‌ها این معضل کاهش و کشور از این بحران رهایی یافته است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان در ادامه گریزی به آرامش بازار زد و گفت: بعد از تصویب قانون انتزاع از زمستان سال گذشته بازار در آرامش به سر می‌برد به نحوی که همدان یکی از استان‌های برتر در تنظیم و ساماندهی بازار شناخته شده که این دستاورد حاصل تلاش شبانه‌روزی همکاران ما در سازمان است.

 

وی به جوجه‌ریزی و تولید مازاد مرغ گرم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مرغ گرم با قیمتی کمتر از قیمت مصوب عرضه می‌شود چراکه مازاد بر نیاز بازار تولید و بقیه در راستای ذخیره‌سازی استفاده می‌شود.

 

تقوی با بیان اینکه دولت در زمینه تامین نهاده‌های دامی نیز بسته حمایتی خوبی در نظر گرفته است تصریح کرد: هر استان با توجه به میزان تولید از بسته 20 هزار میلیاردی بهره‌مند می‌شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش به پیش‌بینی 20 درصدی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: همدان ظرفیت  بسیار خوبی در حوزه کشاورزی دارد ضمن اینکه روش‌های سنتی در این حوزه پاسخگو نیست از همین رو باید به سمت هوشمندسازی حرکت کرد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش میزان بارندگی‌ها و خشکسالی در همدان باید تولید بر مبانی علمی صورت گیرد البته این مهم با بهره‌گیری از ایده‌های دانش‌بنیان قابل پیگیری است.

 

اجرای الگوی کشت؛ خبر خوب امسال

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در ادامه این نشست یادآور شد: همدان جزو پنج استان خشکسال کشور است بنابراین باید به دنبال تولید پایدار باشیم اگرچه برای تحقق تولید پایدار اقداماتی هم صورت گرفته است.

 

محمدشهرام پرورش به سطح زیر گندم آبی و دیم اشاره کرد و گفت: 71 هزار و 600 هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و 365 هزار هکتار گندم دیم بوده که به دلیل کاهش بارندگی 107 هزار هکتار از مزارع گندم دیم آسیب دیده است.

 

وی با بیان اینکه 62 مرکز خرید گندم راه‌اندازی شده است تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی گندم 11 هزار و 500 تومان تعیین شده و پیش‌بینی می‌شود حدود 200 هزار تن گندم خریداری شود.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون 354 هزار هکتار از اراضی استان زیر پوشش مبارزه سن مادر و سن پوره قرار گرفته که 184 هزار هکتار از اراضی زیر پوشش مبارزه با سن مادر بوده است.

 

وی از اجرای الگوی کشت در مهرماه سال جاری خبر داد و گفت: الگوی کشت برای هشت محصول از جمله گندم، جو، پنبه، عدس و سویا آغاز خواهد شد ضمن  اینکه هیچ محصول آب‌بری بیش از میزان مصوب کشت نمی‌شود.

 

حمایت همه‌جانبه از مرغداران

 

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز متذکر شد: مدیریت بازار با همکاری همکاران جهاد کشاورزی و بسیج اصناف انجام شده به طوری که از ابتدای سال یک‌هزار و 621 مورد بازرسی صورت گرفته که حدود نیمی از این موارد مربوط به نانوایی‌ها بوده است.

 

حسین فضلی با تأکید بر اینکه 929 تخلف ثبت شده و تقریبا نیمی از این تخلفات از آن نانوایی‌ها بوده است ادامه داد: شایعاتی در زمینه تولید و یا ناآرامی بازار وجود دارد که صحت ندارد و اقلام به میزان کافی در دسترس عموم قرار دارد.

 

وی با اشاره به اینکه از دی ماه سال گذشته تا کنون مازاد بر نیاز استان مرغ گرم تولید شده و جوجه‌ریزی‌ها نیز در روند طبیعی و معمول بوده است یادآور شد: در حال حاضر یک میلیون و 800 هزار قطعه جوجه‌ریزی شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد افزایش دارد.

 

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در پایان تصریح کرد: با همکاری همه‌جانبه و تسهیلات در نظر گرفته شده دغدغه مرغداران رفع و تولید همچون گذشته برقرار است تا جایی که با قیمتی کمتر از  قیمت مصوب عرضه می‌شود.

 

انتهای پیام/89033/

 

منبع فارس نیوز