سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اجرای 110 طرح تحقیقاتی کشاورزی در استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک غلامرضا گودرزی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به معضلات آب و شکست های خاک اظهار کرد: وارد کردن دانش و فناوری های نوین، سیستم های آبیاری به روز، استفاده از راهکاری حفظ رطوبت آب در خاک از اولویت هایی است که مرکز تحقیقات در نظر دارد.

 

 وی افزود: 110 طرح تحقیقاتی در گرایش های مختلف، زراعی، باغی، منابع طبیعی، گیاه پزشکی، تغذیه گیاهی، علوم دامی، آبخیزداری، اقتصادی و اجتماعی و... در سال گذشته انجام شده که از این تعداد 43 طرح پایان یافته است و نتایج آن به کشاورزان اطلاع داده شد.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی اضافه کرد: یکی از مهمترین مسئله در جهان و به تبع در کشور اهمیت امنیت غذایی است که در سیسستم مدیریت کشور جایگاه بالایی دارد و به همین منظور افزایش بهره وری در آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

گودرزی دامه داد: یکی دیگر از مسائل مهم پیش رو در بخش کشاورزی ضرورت نفوذ دانش به مزارع، استفاده از فناوری های نوین و نوآوری ها و اقدامات دانش بنیان است که رهبر معظم انقلاب در شعار سال نیز به آن اشاره کرده اند، به همین منظور استفاده از فناوری جدید و بهره برداری از نتایج تحقیقات از برنامه های اولویت دار این مرکز است.

استخر کشاورزی

وی یکی از مهمترین اقدامات را معرفی رقم عنوان کرد و ادامه داد: در سال گذشته 12 رقم داشتیم از جمله رقم صنوبر که عملکرد فوق العاده ای دارد، میانگین صنوبر کارهای استان حدود 12.5 مترمکعب است که این رقم تا 45 مترمکعب عملکرد داشته است.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: در زمان مطرح شدن رقم صنوبر برای اولین بار در استان و منطقه از سیستم های نوین آبیاری استفاده شد، به همین دلیل مصرف آب از 18 هزار مترمکعب به 9 هزار مترکعب کاهش یافت اما عملکرد آن افزایش داشته است.

 

گودرزی تصریح کرد: سه رقم گندم زودرس، دو رقم جو، دو رقم گندم دیم، دو رقم جو و چهار رقم لوبیا از ارقامی است که توسط این مرکز معرفی شد.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از پتانسیل های خوب استان که می توان گفت در سطح بین المللی مطرح است، پردیس آموزش تحقیقاتی لوبیای خمین است که در این پردیس از صفر تا صد معرفی رقم انجام می شود.

عایق بندی استخر

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: لوبیا یکی از گیاهان آب بر است که و بیشترین آب را مصرف می کند، در استان حدود 16 تا 22 هزار متر مکعب در هکتار در سال مصرف آب دارد که به این دلیل دنبال توقف کشت این محصول بودند اما با تحقیقات متمرکز پردیس خمین توانستیم عمر این گیاه را از 145 روز به 110 روز برسانیم و مصرف آب آن را نیز کاهش دادیم. 

 

گودرزی با اشاره به اینکه ضرورت افزایش بهره وری از نهاده ها و استمرار تولید گفت:  توانمندی و امکانات مرکز تحقیقات جوابگوی مشکلات استان نیست به همین منظور استفاده از توانمندیهای جوانان از اولویت هاست به همین منظور پیگیر تاسیس مرکز رشد واحدهای فناوری بخش کشاورزی هستیم.

 

وی افزود: خوشبختانه با حمایت های پارک و علم و فناوری مرکز رشد راه اندازی شده، مرکزی هشتمین استان کشور است که در این راه قدم برداشته و زیر نظر پارک و علم و فناوری فعالیت می کند.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با بیان اینکه 14 شرکت در مراکز رشد فعالیت دارند ادامه داد: تمامی افراد صاحب فکر و ایده می توانند ایده های خود را در زمینه های آب، خاک، مکانیزاسیون، گیاهان دارویی، منابع طبیعی، علوم تغدیه و... ارائه دهند.

 

وی افزود: از سال 94 با تمهیداتی که در وزارتخانه اندیشیده شد، آموزش به منظور استفاده از توانمندی های محققین  در جهت انتقال دانش و بهره گیری از روش های جدید، به مرکز تحقیقات محول شد.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی  با بیان اینکه آموزش در سه گرایش پیگیری می شود اضافه کرد: در بخش آموزش در گرایش آموزش بهره برداران که مستقیما با کشاورزان در ارتباط هستیم و آخرین آموزش های مهارتی را در اختیار آنها قرار میدهیم در سال گذشته 19700 نفرروز آموزش دیده اند.

 

گودرزی با بیان اینکه آموزش کارکنان وظیفه در سال گذشته 937 نفرروز انجام شده است ادامه داد: آموزش و تربیت «کشاورزان آینده» در مقطع متوسطه با کمک آموزش و پرورش انجام شده است ؛ تاسیس هنرستان‌های کشاورزی که اولین هنرستان در سال 1400 در ساوه راه اندازی شده و در سه رشته گل و گیاه زینتی، گل و گیاه دارویی، ماشین آلات کشاورزی تدریس می شود یکی از اقدامات در راستای و تربیت «کشاورزان آینده» است.

 

وی افزود: آموزش 360 از کارکنان و 37 نفر از مدیران جهاد کشاورزی از دیگر اقداماتی است که انجام شد.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با اشاره به شیوع بیماری کرونا نیز گفت: کرونا علیرغم مشکلات در بخش تحقیقات منشأ خیر بود، در این مدت آموزشها وآخرین دستاوردها از طریق شبکه مجازی  به کشاورزان معرفی شده است.

 

گودرزی بیان کرد: در سال به طور متوسط 90 تا 120 طرح تحقیقاتی در سال انجام می شود، در بخش های تحقیقاتی منابع طبیعی، علوم دامی، آبخیزداری، علوم زراعی و باغی، فنی مهندسی، آب و خاک، گیاه پزشکی فعالیت ها انجام می شود.

 

وی با بیان اینکه در بحث منابع طبیعی،  بررسی جمعیت های برتر برخی گیاهان دارویی انجام می شود افزود: با توجه به اینکه گیاهان دارویی اهمیتی بالایی در کشور دارد، به دنبال این هستیم تا تولید بذرهای این گیاهان را انجام دهیم.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: در گروه علوم دامی کار خوبی که انجام شده ساخت مکمل ید جهت داروها است که کار بسیاراثربخش و مفیدی است که در مزارع استفاده می شود و امیدواریم به نتیجه نهایی نیز برسد.

 

گودرزی با بیان اینکه یکی از بحث های مهم در کشور نهاده های دامی و علوفه است اظهار کرد: با توجه گرانی که در این قسمت وجود دارد دامدارها به ضایعات محصولات کشاورزی روی می اورند، به همین منظور طی طرحی مراحل غنی سازی ضایعات کشاورزی صورت گرفته که در این روش ضایعات طی فرآیندی با گاز آمونیاک ترکیب شده و در اختیار دام قرار می گیرد.

 

وی ساخت دستگاه زیرشکن عمق متغیر برای اصلاح خاک و از بین بردن لایه های ضخیم خاک، اندازه‌گیری آب مصرفی کشاورزان در سطح استان و... از دیگر اقداماتی است که صورت پذیرفت.

 

انتهای پیام

 

منبع فارس نیوز