سفارش تبلیغ
صبا ویژن

40 هزار هکتار زمین کشاورزی در خراسان شمالی به روش نوین آبیاری می

سید ابراهیم سیدی، مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهارکرد: با توجه به اینکه 90 هزار هکتار از سطوح کشاورزی خراسان شمالی مستعد اجرای طرح های آبیاری نوین هستند، تا به کنون در استان 40 هزار هکتار از سطوح کشاورزی تحت پوشش اجرای طرح های سیستم آبیاری تحت فشار و سیستم آبیاری کم فشار قرار گرفته اند. 

استخر ژئوممبران

وی گفت: در خراسان شمالی سطح زمین های کشاورزی (زراعی و باغی) 132 هزار هکتار است که 50 هزار هکتار آن مستعد اجرای طرح های آبیاری تحت فشار و 40 هزار هکتار آن مستعد اجرای طرح های آبیاری کم فشار (خطوط انتقال آب با لوله) هستند.

 

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: تا به کنون در خراسان شمالی 40 هزار هکتار از سطوح کشاورزی تحت پوشش اجرای طرح های سیستم آبیاری تحت فشار و سیستم آبیاری کم فشار قرار گرفته اند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در بخش کشاورزی با اجرای طرح سیستم آبیاری نوین، به طور متوسط بهره وری از منابع آبی تا 75 درصد و با اجرای طرح سیستم آبیاری کم فشار، بهره وری از منابع آبی تا 65 درصد می رسد، گفت: متوسط بهره وری و راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی استان از سال 92 تا به حال حاضر از 37 درصد به 46 درصد رشد یافته است.

 

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در سطح کشور متوسط بهره وری آب در بخش کشاورزی 46.5 درصد است.

 

وی خاطر نشان کرد: این افزایش بهره وری علاوه بر اینکه متاثر از اجرای طرح های آبیاری نوین در سطوح کشاورزی استان بوده همچنین تحت تاثیر احیا و مرمت قنات ها و ترویج کشت محصولات کم آب طلب نیز بوده اند.

 

سیدی تصریح کرد: با توجه به اینکه بر اساس آمارهای پیشین، بخش کشاورزی خراسان شمالی تا حدود 30 درصد با کمبود منابع آبی مواجه بوده، با اجرای طرح های آبیاری نوین در زمین های کشاورزی زراعی و باغی و جایگزینی کشت های کم آب طلب که بهره وری آب در استان افزایش یافته این 30 درصد کمبود آب را پوشش داده است.

 

وی افزود: با این وجود، بروز خشکسالی های چندین سال اخیر موجب شده است که نیاز به تامین آب هنوز وجود داشته باشد و درصورتیکه اقدامات اشاره شده، اجرایی نمی شدند، نیاز به تامین آب در این بخش از 30 درصد به 50 درصد افزایش می یافت.

 

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود درباره اعتبارات تخصیصی به اجرای طرح های آبیاری نوین در بخش کشاورزی استان نیز عنوان کرد: هر ساله دولت 85 درصد از هزینه های اجرای هر طرح آبیاری نوین را با تخصیص اعتبارات اختصاص می دهد و 15 درصد دیگر از هزینه های اجرای طرح باید از محل خودیاری کشاورزان تامین شود.

 

وی گفت: با این وجود، تورم، هزینه های اجرای این طرح ها را افزایش و حجم اجرای طرح را تحت تاثیر قرار داده است.

 

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: انتظار است که علاوه بر تثبیت قیمت ها، اختصاص اعتبارات به اجرای طرح های آبیاری نوین در بخش کشاورزی به صورت نقدی و نه به صورت اسناد خزانه با تسویه سه ساله باشد تا اجرای این طرح ها شتاب بیشتری بگیرند.

 

سیدی در پایان یادآور شد: به طور کلی در استان متاثر از تداوم کم بارشی ها و بروز خشکسالی همچنین محدودیت منابع آبی، اجرای طرح های آبیاری نوین طی هشت سال گذشته در مقایسه به هشت سال قبل تر از آن تا 2 برابر شتاب گرفته و سرعت گلخانه داری طی چهار سال گذشته در مقایسه با چهار سال قبل تر از آن نیز تا 2 برابر افزایش یافته اند.

 

انتهای‌پیام/ز

 

منبع فارس نیوز