سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ضرورت توجه به تحقیقات در بخش کشاورزی با تغییر شدید اقلیم در گلست

ابوالفضل فرجی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان با بیان اینکه کشور ما در منطقه نیمه‌خشک جهان قرار گرفته و بحران کم‌آبی گریبانگیر کشاورزی در منطقه و گلستان شده است، اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود بخش تحقیقات و آموزش در کشاورزی می‌‌تواند بسیار مؤثر و تأثیرگذار باشد.

ساخت استخر کشاورزی

وی تصریح کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی در گلستان بیش از 65 سال قدمت دارد و مهمترین وظیفه این‌ مرکز پشتیبانی فنی از بخش­‌های اجرایی کشاورزی و منابع طبیعی استان است در واقع آینده‌پژوهی و حل مشکلات بخش کشاورزی در حوزه‌­های مختلف منابع طبیعی، آبخیزداری و کشاورزی و آموزش‌­های مرتبط با این حوزه جزو وظایف اصلی ما محسوب می‌­شود.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گلستان با بیان اینکه از 13 اقلیم موجود در جهان هشت اقلیم در گلستان وجود دارد افزود: در استان با نوسانات شدید دما مواجه هستیم از سویی تغییر الگوی بارشی به شدت تحت تأثیر اقلیم قرار گرفته و از آنجایی که گیاهان‌ موجود زنده هستند رفتار گیاهان نیز با تغییر اقلیم تغییر می‌­کند و باید تولیدات خود را با این تغییرات تطبیق دهیم و ارقامی تولید کنیم که با الگوهای جدید سازگار باشند.

 

فرجی افزود: یکی از بزرگترین مشکلات ما در خصوص تولید گندم و یا سایر زراعت­‌های دیگر در نوار جنوبی استان این است به دلیل خاک و بارندگی مناسب در این بخش از استان به محض وزش باد، گندم به اصطلاح می­‌خوابد و موجب خسارت به کشاورزان‌ می‌­شد، این موضوع سال­‌ها ذهن ما را درگیر کرده بود خوشبختانه بعد از سیر تحقیقات تکثیر انبوه رقم‌های مناسب این مناطق آغاز شده  و تا سه سال آینده به دست کشاورزان می‌رسد.

 

*100 هزار هکتار از اراضی گلستان زیرکشت ارقام جدید گندم می‌روند/ اجرا شدن برنامه جامع اصلاح نژاد محصولات استراتژیک در گلستان

 

وی ادامه داد: این رقم‌جدید گندم درصد کیفیت پروتئین و عملکرد خوبی دارد درصد پروتئین آن 12 و نیم درصد می‌­باشد و حداقل یک تن در هکتار نسبت به ارقام‌ موجود برتری عملکرد دارد، کاملأ زودرس هستند و درگیر بیماری کمتری می­‌شوند در واقع با این ارقام جدید 150 هزار تن گندم به استان اضافه می­‌شود.

 

به گفته وی، امسال 10 رقم‌ مختلف گندم حاصل تحقیقات همکاران در مرکز تحقیقات زیر کشت محصول هستند و سال بعد 100 هزار هکتار  از اراضی گلستان زیر کشت ارقام جدید گندم خواهد رفت.

 

* اجرا شدن برنامه جامع اصلاح نژاد برای محصولات استراتژیک استان گلستان

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، اجرا شدن برنامه جامع اصلاح نژاد برای محصولات استراتژیک استان را یکی از برنامه‌­های اصلی این مرکز عنوان کرد و افزود: از 92 نوع محصول زراعی و باغی در استان، برنامه جامع اصلاح نژاد برای 30 نوع در حال انجام شدن است، از سویی سه رقم جدید جو و در بهار امسال دو رقم جدید کلزا به تازگی معرفی شده است.

 

فرجی افزود: 90 درصد آفات، بیماری­‌ها، علف­‌های هرز کشور در استان وجود دارد و برای استمرار تولید باید رقم­‌های جدید محصولاتی که به اصلاح نژاد نیاز دارند، معرفی شوند.

 

وی به شکاف بین تولید و ظرفیت موجود برای تولیدات بخش کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: دو عامل سرمایه‌گذاری و ضعف در انتقال دانش فنی در این امر بسیار تأثیرگذار هستند به دلیل عدم صرفه اقتصادی هیچ سرمایه‌گذاری علاقه به ورود به این بخش را ندارد از سویی بیش از 70 درصد کشاورزان ما کم‌سواد یا بی‌سواد هستند و نسل تحصیل کرده ما تمایلی برای ورود به بخش کشاورزی ندارد.

 

انتهای پیام/83017

 

منبع فارس نیوز