سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آلایندهها اجازه توسعه اقتصادی استان قزوین را نمیدهند

بهنام ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به راهکارهای توسعه اقتصادی استان قزوین اظهار کرد: عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در رشد و توسعه اقتصادی مؤثر است و نبود هر یک سبب عقب‌گرایی و توسعه نیافتن توسعه اقتصادی می‌شود.

عایق استخر

این کارشناس اقتصادی افزود: گام اول برای توسعه اقتصادی اقدامات فرهنگی است چنانچه استان دارای پیشینه فرهنگی در مقاطع مختلف تاریخ است و نخبگان بسیاری را تحویل کشور داده و توانسته جایگاه فرهنگی خوبی را پیدا کند اما متأسفانه در این عرصه نیز کم‌کاری‌های داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه لازم است تا اشخاص متمدن به کشور و جهان معرفی شوند گفت: لازم است آمایش سرزمین، برنامه‌ها و اسناد نوشته شده توسط افراد پاکدست، با تجربه و کارشناس اجرایی شود و یا به تعبیر دیگر بهترین‌ها به عنوان جایگاه‌های مدیریتی انتخاب شوند.

 

این کارشناس ابراز کرد: لازم است از فضا و ظرفیت بومی به عنوان ارکان رشد و توسعه توجه شود همچنین توجه به تولید و صادرات دانش پایه و دانش بنیان نیازمند توجه ویژه است و بهتر است شرایط سرمایه گذاری در بنگاه‌های صنعتی و کشاورزی دانش بنیان فراهم شود.

استخر کشاورزی

رئیس کانون دانش آموختگان اقتصاد کشور با اشاره به وجود 5 هزار واحد تولیدی صنعت و کشاورزی در قزوین تصریح کرد: با حداقل نرم‌افزارها می‌توان در بخش خدمات گردشگری فضایی را ایجاد کرد تا استان قزوین با ظرفیت‌های موجود بتواند به عنوان قطب تولید و توسعه کشور شناخته شود.

 

این مسئول با اشاره به اینکه استان قزوین باید به عنوان استان دانش‌بنیان و دانش محور معرفی شود بیان کرد: متأسفانه بخشی از صنایع دچار فرسودگی شده و تکنولوژی بروز ندارند و نیاز است تا واحدها کیفیت تولید را بالا ببرند و استان نیز شرایط را به گونه‌ای مهیا کند که شرکت‌های دانش بنیان معاف از مالیات باشند.

 

وی تشریح کرد: آلاینده‌ها از دیگر مسائلی هستند که مانع از رشد اقتصادی استان می‌شوند برای مثال در اطراف استان کارخانه‌های متعدد، کارخانه سیمان، نیروگاه شهید رجایی، زباله‌سوزی و مرغداری وجود دارد که این عوامل سبب شدند تا سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تمایلی به سرمایه‌گذاری در استان را نداشته باشند و حتی سرمایه‌گذاران بومی نیز استان را ترک کنند که این مسئله نیازمند برخورد قاطعانه با آلاینده‌ها و مدیریت قوی محیط زیست است.

 

این کارشناس عنوان کرد: وجود آلاینده‌ها سرمایه‌گذاران پاک و غیرآلاینده را فراری می‌دهد چرا که بسیاری از این آلاینده‌ها استاندارد محیط زیستی نداشته و نیازمند نوسازی، بازسازی و چه بسا اصلاح تکنیک اجرایی هستند.

 

وی بیان کرد: تولید دانش بنیان و ظرفیت استان به گونه‌ای است که می‌تواند از سطح جهان جذب سرمایه‌گذار داشته باشد اما متأسفانه مشکلاتی نظیر آب و کشاورزی سبب عقب‌ماندگی توسعه شده و لازم است سنت‌های پیشین در این حوزه‌ها اصلاح شود.

عایق بندی استخر

این مسئول گفت: توجه به الگوی کشت مناسب، توزیع عادلانه حق آبه، انتقال اب طالقان، شفاف سازی قراردادها، حل موانع تولید و معرفی عملکردهای خوب در حوزه رشد و توسعه به جامعه و کشور می‌تواند از اصول راهبردی توسعه اقتصادی باشد.

 

ملکی خاطرنشان کرد: مشوق توسعه برای تولید پاک، برخورد و اعمال جرایم با آلاینده‌ها، پاسخگو بودن مدیریت‌ها و حمایت مردم از تولیدات نیز از دیگر مسائلی است که می‌تواند استان را به سوی توسعه اقتصادی سوق دهد.

 

کد خبر 5409205

 

منبع مهرنیوز