سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشت انتظاری به نفع کشاورزان همدانی است

به گزارش خبرگزاری مهر، علی بایگانه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در استان همدان سالانه بین 620 تا 650 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی است، عنوان کرد: از این میزان حدود 200 هزار هکتار، اراضی آبی و باقی آنها صورت دیم کشت می‌شوند.

قیمت ورق پلاستیکی

 

وی با اشاره به اینکه محصولات آبی آن شامل گندم، جو، سیب زمینی، چغندرقند و نباتات علوفه‌ای است، اظهار کرد: محصولات دیم نیز شامل غلات است.

 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تصریح بر اینکه سالانه بین 3 تا 3.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی تولید می‌شود که متأسفانه به دلیل بارندگی کم سال گذشته این میزان کاهش پیدا کرد، خاطرنشان کرد: در سال زراعی 1400-99 که به اتمام رسید، حدود 3 میلیون و 100 هزار تن محصول برداشت شد.

 

بایگانه با بیان این موضوع تشریح کرد: بخش عمده این محصولات شامل غلات، نباتات علوفه‌ای و سیب زمینی و چغندر بود.

 

وی با اشاره به اینکه آخرین برداشت محصولات زراعی مربوط به سیب زمینی و چغندر بود، مطرح کرد: هم اکنون، برداشت سیب زمینی به اتمام رسید اما در شهرستان‌های جنوبی استان در مزارع محدودی چغندر در حال برداشت است.

 

وی با تصریح بر اینکه استان همدان قطب تولید سیب زمینی کشور است و سالانه حدود یک میلیون تن سیب زمینی و نزدیک به 500 هزار تن هم چغندرقند در استان تولید می‌شود، گفت: یک امکان که برای مناطق سرد سیر وجود دارد کشت انتظاری است که از اوایل آذر ماه کشت می‌شود و در خرداد ماه برداشت می‌شود.

 

بایگانه اضافه کرد: بدین ترتیب، می‌توان آن را در زمین‌های آیش و در تناوب با غلات کشت کرد؛ از این رو می‌توان محصولاتی چون حبوبات، نباتات علوفه‌ای و دانه‌های روغنی چون گلرنگ را به صورت انتظاری کشت کرد.

ورق پلاستیکی ژئوممبران

 

این مسئول خاطرنشان کرد: کشت انتظاری را در زمین‌های آیش انجام می‌دهند که سبب حاصلخیزی خاک و افزایش عملکرد و همچنین باعث درآمدزایی خوب برای کشاورز می‌شود؛ از سویی، در کشت انتظاری مراحل رشدی گیاه نسبت به کشت بهاره سریع‌تر است؛ بدین سان این روند به نفع کشاورزان استان همدان خواهد بود.

 

کد خبر 5363007

 

 منبع مهرنیوز