سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کانال اسپیرال چیست؟

کانال اسپیرال نوع جدید و به روزتری از خطوط انتقال هواست. اسپیرال (spiral) یک واژه انگلیسی است که به معنی مارپیچ یا دورانی است. شکل گرد با درزهای موازی روی لوله‌های اسپیرال وجه تمایز اصلی این کانال‌ها با نوع چهارگوش یا مستطیلی شکل آن است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام نیک آراد، کانالهای فلزی چهارگوش نوع دیگر و قدیمی‌تر از خطوط انتقال هواست که هنوز هم در برخی از سازه‌ها برای سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده می‌شود. این کانال‌ها ایرادات و نواقصی دارد که با روی کار آمدن کانال‌های اسپیرال گالوانیزه بخش عمده‌ای از این نواقص پوشش داده شده است. این نکته کاملاً واضح است که کانال اسپیرال مزیت‌های زیادی دارد اما نوع چهارگوش این کانال‌ها نیز پراستفاده بوده و حتی در برخی موارد خاص انتخاب بهتری است.

ژئوممبران

تفاوت کانال‌های اسپیرال با کانال چهارگوش

علاوه بر شکل ظاهری که وجه تمایز اصلی این دو نوع محصول است، این کانال‌ها دارای تفاوت‌ها و شباهت‌هایی نیز هستند. هر دو نوع این کانال‌ها عمدتاً از ورق فولاد گالوانیزه تولید می‌گردد البته در مواقعی از ورق فولاد استیل و فلز آلومینیوم در ساخت نوع اسپیرال آن استفاده می‌گردد. اصلی‌ترین تفاوت این کانال‌ها در سه چیز است:

 

خرید ژئوگرید

نشت هوا

شکل گرد کانال اسپیرال باعث می‌شود تا میزان اصطکاک هوا در آن کمتر بوده و در نتیجه میزان نشت هوای آن نیز کمتر باشد.

میزان تولید صداهای آزاردهنده

همانطور که در مورد ویژگی کم بودن میزان نشت هوای کانالهای اسپیرال گفته شد، اصطکاک کمتر کانالهای اسپیرال نسبت به کانال های چهارگوش و داشتن ساختاری محکم تر و مقاوم تر باعث می شود تا میزان تولید صداهای آزار دهنده نیز در این کانال ها کمتر باشد.

عایق کاری حرارتی و صوتی

هر دو این کانالها قابل عایق کاری هستند یعنی می توان از عایق مناسب مانند عایق‌های الاستومری برای عایق کاری آن استفاده کرد. البته نوع چهارگوش این کانالها در سایزهای بزرگ یک ویژگی منحصر به فرد دیگر دارد که می‌توان آن را از داخل عایق کاری کرد. عمدتا مناسبترین عایق برای کانال های فلزی استفاده از عایق های الاستومری است.

خرید ورق ژئوممبران

 

مزایای استفاده از کانال اسپیرال گالوانیزه

روی کار آمدن کانال اسپیرال انقلابی در صنعت تهویه مطبوع حساب می‌شود، زیرا این نوع از خطوط انتقال هوا مزایای بسیار زیادی دارد و امروزه در بیشتر کشورهای دنیا چه کشورهای جهان اول و صنعتی و چه کشورهای در حال توسعه از این کانالها استفاده می‌گردد. ما در این متن به صورت مختصر به برخی از مزیت‌های این کانال‌ها می‌پردازیم.

داشتن نمایی زیباتر

استفاده از کانال‌های اسپیرال به صورت اکسپوز جلوه بسیار زیبایی به سازه می‌بخشد، مخصوصاً زمانی که سازه شما دارای سقف بلندی باشد مانند سالن‌های ورزشی و سالن‌های اجتماعات. همچنین می‌توان این کانال‌ها را با استفاده از رنگ استاتیکی رنگ‌آمیزی کرد که جلوه بسیار زیباتری به خود می‌گیرد.

مواد اولیه کمتر

در تولید کانال‌های گرد نسبت به کانال‌های چهارگوش 30 درصد مواد اولیه کمتر مصرف می‌شود. ساختار کانال‌های اسپیرال علاوه بر این که دارای استحکام به مراتب بالاتری است، به ورق فلزی کمتری در تولید نیاز دارد. همین ساختار دایره‌ای شکل باعث می‌شود بتوان لوله‌هایی در طول 6 متر تولید کرد که نیاز به استفاده از رابط‌ها و اتصالات دیگر را کم می‌کند. در صورتی که لوله‌های چهارگوش وزن بالایی دارد و ساختار مستطیلی شکل آن اجازه تولید شاخه‌های بلند را نمی‌دهد. پس استفاده از کانال‌های اسپیرال هم مقرون به صرفه بوده، استحکام بالایی داشته و وزن سازه شما را زیاد بالا نمی‌برد.

هزینه‌های نصب پایین

در مقایسه با کانال‌های چهارگوش نصب این کانال‌ها بسیار آسان‌تر بوده و به زمان کمتری نیاز دارد. همین امر باعث می‌شود که نیروی کار مورد نیاز برای نصب کانال‌های اسپیرال کمتر باشد و هزینه‌های نصب آن نیز پایین‌تر.

تنوع در اتصالات، سایز، ضخامت‌ها و قابلیت تولید سفارشی

استفاده از کانال و اتصالات اسپیرال هیچ گونه محدودیتی در مورد انواع سازه‌ها ندارد و انعطاف‌پذیری بالای آن در تولید باعث می‌شود تا قابل استفاده در تمامی پروژه‌ها باشد. منظور از انعطاف‌پذیری درتولید این است که این کانال‌ها علاوه بر دارا بودن محدوده سایز بالا، ضخامت‌های متنوع و انواع اتصالات، قابلیت تولید سفارشی نیز دارند. این باعث بالاتر رفتن دامنه کاربردی این کانال ها می‌شود.

کانال‌های انطاف پذیر

خطوط انتقال هوا محدود به کانالهای فلزی نمی‌گردد، بلکه نوع دیگری از این کانال ها وجود دارد که کانال‌های انعطاف پذیر نامیده می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست این کانال‌ها به صورت انعطاف‌پذیر (flexible) بوده و نیازی به اتصالات ندارد. البته باید خاطر نشان کرد که این کانال‌ها دامنه کاربردی بالایی ندارند و برای پروژه‌های وسیع مناسب نیست. این کانال ها انواع مختلفی دارد که نوع کانال فلکسیبل با عایق الاستومری آن پر مصرف‌تر از انواع دیگر آن است. با توجه به اینکه کانال‌های فلکسیبل انعطاف پذیر بوده و شکل آن گرد است در مواردی خاص می‌تواند به عنوان مکمل کانال های اسپیرال استفاده گردد.

 

منبع خبر ایسنا